Dane dotyczące zachowań użytkowników pochodzą z bardzo wielu źródeł i zazwyczaj są rozproszone między różnymi systemami informatycznymi. Podstawowym wyzwaniem wobec tak dużej ilości oraz zróżnicowania źródeł danych jest ich odpowiednie wykorzystanie, a więc centralizacja oraz połączenie z platformami reklamowymi.
Dane z hurtowni
Dane internetowe są bardzo często przechowywane w tzw. hurtowniach (bazach danych o ogromnych rozmiarach). Technologią, która pozwala na ich gromadzenie i wykorzystanie jest Big Data. Zbiory danych Big Data są tak obszerne, że tradycyjne oprogramowanie do przetwarzania danych nie może sobie z nimi poradzić. Technologia Big Data jest wciąż rozwijana i udoskonalana. Kluczową rolę w jej tworzeniu odgrywają mechanizmy sztucznej inteligencji. Big Data oraz AI pozostają we wzajemnej relacji. Big Data korzysta z AI, aby nadać swoim informacjom znaczenie, podczas gdy AI potrzebuje Big Data, aby rozszerzyć swoją możliwości wykorzystując technologie Machine Learning.
Big Data w digital marketingu
Jedną z największych zalet wykorzystania technologii Big Data w digital marketingu jest to, że technologia ta pozwala reklamodawcom lepiej zrozumieć swoich klientów. Dzięki analizie danych demograficznych, zachowań online i preferencji zakupowych, reklamodawcy mogą tworzyć bardziej ukierunkowane i co za tym idzie skuteczniejsze kampanie marketingowe. Gromadzenie informacji o klientach polega głównie na dostarczeniu danych dotyczących przeglądania aplikacji i stron internetowych, zainteresowań, wymagań czy oczekiwań użytkowników. Dzięki danym zebranym za pomocą Big Data, reklamodawcy mogą dostosować treści i oferty do indywidualnych potrzeb klientów, a to zwiększa skuteczność kampanii. Big Data umożliwia także tworzenie bardzo precyzyjnych profili klientów, co pozwala reklamodawcom dostarczać bardziej spersonalizowane i tym samym skuteczne treści.
Na celowniku Big Data
Na podstawie szczegółowych danych z hurtowni Big Data systemy programatyczne są w stanie dotrzeć z bardzo precyzyjnym przekazem reklamowym do konkretnego, zainteresowanego danym produktem czy usługą użytkownika. Dane są wysyłane do platform progamatycznych w postaci sygnałów, które pomagają identyfikować zainteresowania klientów, rekomendować produkty, zakupy sezonowe oraz przewidywać obecne i przyszłe potrzeby użytkowników. Dzięki zgromadzonej wiedzy doświadczenie użytkownika z daną marką jest ściśle spersonalizowane i dostosowane do potrzeb i wymagań konkretnego użytkownika.
Przeszłość prognozuje przyszłość
Analityka Big Data pomaga też w analizie danych z przeszłości, dzięki czemu jest w stanie prognozować potencjalne przyszłe potrzeby klientów. Dzięki temu wzrasta zaangażowanie klienta na stronie internetowej, a co za tym idzie także prawdopodobieństwo wystąpienia konwersji. Analiza Big Data pozwala firmom przewidywać przyszłe trendy i zachowania klientów, co może być nieocenione w planowaniu długoterminowej strategii marketingowej. Big Data umożliwia wykorzystanie technologii zakupu mediów w czasie rzeczywistym, która pomaga zdefiniować ofertę najlepiej dopasowaną do użytkownika w momencie interakcji. Ponadto źródła Big Data, takie jak media społecznościowe, kliknięcia lub interakcje, są wykorzystywane do znacznego zwiększenia przewidywalności modeli analitycznych stosowanych w tej technologii. Dzięki Big Data firmy mogą dokładnie określić, które kanały marketingowe są najbardziej opłacalne, co pozwala na lepsze wykorzystanie budżetu marketingowego.
Sztuka wyciągania wniosków
Choć Big Data oferuje wiele korzyści, istnieją również wyzwania związane z wykorzystaniem tej technologii. Niezbędna jest odpowiednia infrastruktura techniczna do zbierania i przechowywania informacji, a także określone kompetencje analityczne niezbędne do analizy tak dużych zbiorów danych. Warto pamiętać także, że sukces wymaga nie tylko dostępu do danych, ale również umiejętności ich analizy i wykorzystania. Firmy, które potrafią wykorzystać potencjał Big Data, mają większe szanse na osiągnięcie sukcesu w konkurencyjnym świecie marketingu online.