Reklama w metaversum

Reklama w metaversum

Metaverse to termin, który od 2020 roku zyskuje na popularności wśród branż technologicznych. To trójwymiarowy wirtualny świat zamieszkany przez awatary prawdziwych ludzi. W 2021 roku termin uznano za jeden z najbardziej rozpoznawalnych terminów technologicznych. Można to zaobserwować poprzez Google Trends, który jasno pokazuje, że termin metaverse był bardzo często wyszukiwany od początku roku 2021. Od momentu, gdy Roblox wszedł na giełdę a następnie, gdy dyrektor generalny Nivida Jensen Huang oznajmił w kwietniu, że następnym krokiem firmy będzie stworzenie metaversum. Ponadto gdy Mark Zuckerberg właściciel Facebooka ogłosił, że nazwa firmy zostanie zmieniona na Meta, co ma też związek z nowym logo, którym jest znak nieskończoności. Metaversum nie jest żadną nowością ani fantazją firm technologicznych. Dopiero teraz zdajemy sobie sprawę z tego, że można jednoznacznie przewidzieć, czym w przyszłości będzie metaversja, uznawana za Web 3.0. Aktualnie może nie jesteśmy w stanie dostrzec tego, że metaverse jest i właśnie ewoluuje. 

 

Metaversum w reklamie

 

Metaverse w reklamie można zdefiniować jako trwałą, trójwymiarową przestrzeń wirtualną, w której główną rolę tworzą użytkownicy spędzający czas w wirtualnym świecie. Do których jednocześnie będą docierać treści związane z marką wpływające na proces podejmowania decyzji zakupowych. Aktualnie media społecznościowe można porównać do metaversum, ponieważ to właśnie do nich logują się użytkownicy, angażują się w kontakty ze swoimi znajomymi i bliskimi, na tej drodze spotykają się z markami, które wykorzystują reklamy, treści sponsorowane itp. Już teraz poprzez media społecznościowe możemy zapłacić za produkty online i otrzymać je z dostawą pod wskazany adres. 

Metaverse, także posiadałby sklepy 3D, w których można byłoby zobaczyć, a także wypróbować produkty oraz dokonać zakupu online z dostawą do domu. Metaverse prawdopodnie połączy wszelkie technologie, takie jak rzeczywistość rozszerzoną (AR), rzeczywistość wirtualną (VR), rzeczywistość mieszaną (MR), gry wideo i awatary 3D. Być może potrwa to kilka lat, jednakże już teraz można zauważyć aspekty w uniwersach gier online takich jak Fortnite, Roblox albo Minecraft. 

 

Celem metaverse jest zapewnienie użytkownikom dostępu do doświadczania działań w świecie rzeczywistym w środowisku wirtualnym poprzez:

 

  • Interakcje społeczne – w metaverse jest to dużo łatwiejsze, można komunikować się ze swoimi bliskimi bądź przyjaciółmi nie tylko poprzez rozmowy wideo, ale również poprzez organizację wydarzeń online oraz uroczystości np. ślubów, urodzin, koncertów bez ograniczeń geograficznych.
  • Sklep – użytkownicy mogą skusić się na zakup wirtualnych jak i fizycznych produktów. Oprócz samej wizualizacji danego dobra mogą pokusić się o jego przymierzenie oraz jego testowanie a to wszystko za pomocą urządzenia VR. 
  • Biznes – metaverse chce iść krok dalej i oprócz zdalnego wykonywania pracy wykorzystującego takie aplikacje jak Zoom czy Google Meet, chce wzbogacić takie spotkania o naturalność oraz większą realność interakcji.
  • Rozrywka – głównym celem metaverse w przypadku rozrywki jest zwiększenie poziomu zaangażowania społeczności graczy online. Organizacja wydarzeń muzycznych, sportowych bez ograniczeń liczby uczestników. Podróżowanie bez wychodzenia z domu, przemieszczanie się po różnych krajach bez potrzeby wzięcia urlopu. Takie rozwiązania dają duże możliwości dla branży reklamowej.

 

Możliwości reklamy w metaversum

 

Od momentu eksplozji ekspozycji wideo na platformach social media takich jak Facebook czy YouTube, marki nieustannie inwestują i szukają innowacyjnych formatów w celu wyróżnienia się z tłumu i przykucia uwagi odbiorcy. Metaverse chce wyjść z tradycyjnych rozwiązań, by skupić się na tworzeniu doświadczeń z marką. Co skutkuje większym zaangażowaniem, atrakcyjnością oraz mniejszą inwazyjnością, którą obecnie jesteśmy w stanie zaobserwować w reklamie cyfrowej. Metaverse dąży do zatarcia się granicy między rzeczywistością fizyczną a wirtualną i do zmiany postrzegania świata. Działania metaverse w reklamie to kluczowe priorytety dla przedsiębiorstw poszukujących nowych rozwiązań wykorzystania tego w celu zdobycia korzyści. Choć reklama w metaverse dopiero raczkuje i jest w początkowej fazie rozwoju, większe marki zauważyły jego wielki potencjał. Metaverse stawia na dostęp  do klientów premium, którzy lubią nowości oraz korzystają z obowiązujących technologii VR, AR i MR jak i sztucznej inteligencji. 

 

Każda reklama w universum metaverse może przyciągnąć znacznie więcej ludzi niż jakakolwiek inna przestrzeń reklamowa. Teraz reklamy, które widzimy w Google lub innych wyszukiwarkach, używają słów, które wespierają grafiką, ale wkrótce grafiki staną się trójwymiarowe. Ponadto VR, AR i MR to metody dominujące i wymagające większej kreatywności. Ponieważ metaverse oferuje reklamodawcom zupełnie nowy sposób dotarcia do  odbiorców. Marki muszą zacząć myśleć o tym, jak metaverse może aktywnie uczestniczyć w tworzeniu nowej rzeczywistości, która daje im większą swobodę w reklamowaniu i sprzedaży swoich produktów. Chociaż metaverse jest wciąż w powijakach, jest połączony z wieloma istniejącymi platformami, które odgrywają ważną rolę dla skutecznych oportunistów reklamowych. Metaversum jest pełne innowacyjnych możliwości marketingowych, od zakupów bezpośrednich po sklepy wirtualne, pokazy mody, premiery produktów, tworzenie treści, ważne wydarzenia i wydarzenia NFT, torując drogę dla realnej gospodarki w tym hybrydowym fizycznie-cyfrowym świecie.

 

Podsumowanie

Metaversum to przyszłość marketingu. Wielu polskich marketerów uważa, że metaverse będzie kolejną platformą komunikacji z klientami. Blisko jedna trzecia marketerów uważa, że obecność marek w metaversum stanie się w najbliższych latach normą. Dlatego już teraz warto śledzić jak się rozwija i powoli przygotowywać się na lepsze jutro, by wciąż zaskakiwać oraz docierać do swoich aktualnych jak i potencjalnych klientów. 

 

strzałka do góry