Wdrożenie Google Analytics 4 – już czas!

Wdrożenie Google Analytics 4 – już czas!

Google Analytics 4 oraz poprzednia wersja tego narzędzia Universal Analytics to platformy marketingowe, które bardzo się od siebie różnią zarówno pod względem metodologii zbierania danych jak i pod kątem konstrukcji raportów. Z tego powodu nie ma możliwości migracji historycznych danych z UA do GA 4 jednakże dane historyczne będą przechowywane na koncie Universal Analytics. Z tego powodu Google rekomendowało jak najszybszą migrację do nowej wersji Google Analytics. Oba te narzędzia mogą być wdrożone w obrębie jednej strony internetowej. Będą one jednakże zbierały i prezentowały dane w raportach w nieco inny sposób. GA4 jest w stanie automatycznie śledzić nie tylko pageviews, ale także inne zdarzenia.

 

Zaplanuj migrację

Najważniejszą rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę planując migrację z Universal Analytics do Google Analytics 4 jest fakt, że migracji tej nie możemy przeprowadzić w sposób całkowicie automatyczny z zachowaniem wszystkich ustawień. Jest to spora niedogodność, jednakże stanowi to także szansę na zrewidowanie aktualnego wdrożenia i bieżących ustawień tego narzędzia. Migracja do wersji GA 4 powinna zostać wcześniej zaplanowana. Zanim przeprowadzimy migrację należy przeanalizować wszystkie aktualne eventy oraz podjąć ocenić, które z nich są wykorzystywane w organizacji. Dzięki temu nie będziemy musieli migrować wszystkich zdarzeń, a tylko te, które faktycznie przyczyniają się do pogłębiania naszych analiz. Najlepiej jest pobrać wszystkie istniejące zdarzenia wraz z parametrami do arkusza kalkulacyjnego i sporządzić listę zdarzeń, które będą migrowane oraz listę zdarzeń, które zostaną pominięte w procesie migracji. Struktura zdarzeń w Google Analytics 4 jest inna w porównaniu do UA. W Universal Analytics każde zdarzenie mogliśmy dodatkowo oznaczyć czterema parametrami (Kategoria, Akcja, Etykieta i Wartość), natomiast w GA4 głównym parametrem jest Event Name, natomiast mamy dowolność w dodawaniu nazw oraz wartości kolejnych parametrów. W GA4 każdemu zdarzeniu możemy nadać aż 25 parametrów i jest to w zupełności wystarczająca liczba. Najczęściej jednemu zdarzeniu wystarczy nadać 2-3 parametry. Musimy też pamiętać, że w GA4 nie mamy do dyspozycji wbudowanego raportu ukazującego zbiorczo parametry danych zdarzeń. Musimy taki raport wygenerować definiując uprzednio niestandardowe wymiary będące skonfigurowanymi wcześniej parametrami. Niestandardowych wymiarów mamy do dyspozycji 50, więc z poziomu panelu GA4 będziemy mogli analizować maksymalnie 50 parametrów (miejmy to na uwadze planując nadawanie parametrów zdarzeniom).

 

Wykorzystaj Google Tag Manager

Wykorzystanie Google Tag Managera zdecydowanie upraszcza cały proces migracji dlatego mocno rekomendujemy przeprowadzenie migracji za pomocą GTMa. Możemy za pomocą tego narzędzia w prosty sposób zaimplementować kod GA4 jak również wykorzystać do konfiguracji zdarzeń te same reguły i zmienne, które wywoływały zdarzenia w Universal Analytics. Jeśli natomiast kody dodawane były bezpośrednio w kodzie witryny, wówczas migracja zdarzeń jest o wiele bardziej skomplikowana. Jeśli był wykorzystywany kod  analytics.js (stara wersja kodu śledzenia) wówczas developerzy będą musieli ręcznie wprowadzić kod do każdego elementu definiującego dane zdarzenie. Jeśli natomiast wykorzystywana jest nowsza wersja kodu, gtag.js wówczas możemy połączyć istniejący tag z GA4. Jednakże najlepszym rozwiązaniem, które mocno rekomendujemy jest wykorzystanie Google Tag Managera w procesie migracji.

 

Migracja celów i konfiguracja konwersji

Istotną różnicą między Universal Analytics a GA4 jest to, że w nowym narzędziu nie mamy już celów. W poprzedniej wersji Google Analytics mieliśmy do dyspozycji kilka rodzajów celów:

  • Smart Goal
  • Miejsce Docelowe
  • Czas na stronie
  • Zdarzenie

Teraz zostały zastąpione przez konwersje i mamy do wyboru tylko jeden typ konwersji – zdarzenie. Tak więc wszystkie pozostałe rodzaje celów (miejsce docelowe, smart goal, czas na stronie) nie zostaną zmigrowane i trzeba je skonfigurować na nowo, ale bazując już na zdarzeniach. Tzw. Cele inteligentne (smart goals) nie są już w ogóle dostępne w GA4. Konwersja bazująca na określonym czasie na stronie będzie teraz musiała być skonfigurowana jako zdarzenie, które uruchamia się po określonym czasie przebywania użytkownika na stronie.

 

Trzeba, ale również warto

Wdrożenie Google Analytics 4 stanowi znaczący krok naprzód dla właścicieli stron internetowych i marketerów. Nowa wersja platformy analitycznej oferuje szereg innowacyjnych funkcji, które pozwalają na lepsze zrozumienie działań użytkowników na stronie i skuteczniejsze podejmowanie decyzji biznesowych.

Dzięki wprowadzeniu modelu zdarzeń i wydarzeń konwersji, Google Analytics 4 zapewnia bardziej kompleksowy i precyzyjny obraz zachowań użytkowników. Możemy teraz śledzić i analizować poszczególne kroki, jakie podejmują odwiedzający na stronie. Umożliwia nam to lepsze zrozumienie ścieżek konwersji i identyfikowanie potencjalnych obszarów poprawy.

Wprowadzenie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w Google Analytics 4 otwiera również nowe perspektywy dla analizy danych. Narzędzie to potrafi wykrywać istotne wzorce i trendy, które mogą przyczynić się do osiągnięcia sukcesu w kampaniach marketingowych. Dodatkowo, rozbudowane funkcje raportowania umożliwiają bardziej zaawansowaną analizę danych, dzięki czemu możemy lepiej zrozumieć skuteczność naszych działań i zoptymalizować strategie. Nie można również pominąć istotnych ulepszeń w obszarze ochrony prywatności danych. Google Analytics 4 dostosowuje się do zmieniających się regulacji i norm privacy, zapewniając większą kontrolę nad danymi użytkowników. Wprowadzenie rozwiązania modelu jednoznacznego identyfikatora (UID) pomaga w skutecznym monitorowaniu i analizowaniu użytkowników bez konieczności korzystania z plików cookie.

 

 

 

strzałka do góry