Analityka internetowa, ujmując rzecz w największym skrócie, to wyciąganie wniosków z danych analitycznych oraz podejmowanie działań na podstawie tych wniosków. Właśnie dzięki Dzięki analityce internetowej wiemy w jaki sposób rozlokować budżety marketingowe by były wydawane jak najbardziej efektywnie, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji w reklamę. Proces analizy danych internetowych jest dosyć skomplikowany jednakże pierwszym i może najistotniejszym elementem tego procesu jest zgromadzenie odpowiedniej ilości rzetelnych i istotnych statystycznie danych. Abyśmy posiadali wiarygodne, rzetelne dane potrzebujemy do tego celu wykorzystać określone narzędzia, które dostarczą nam dane a także zestawią te dane w formie pozwalającej na ich analizę. Narzędzie analityczne są niezwykle istotnym elementem prawidłowo wdrożonego proces analityczny w organizacjach. Proces ten to kluczowy element sukcesu każdej kampanii marketingowej. Istnieje na rynku bardzo wiele narzędzi do pomiaru i analizy danych internetowych, jednakże zdecydowana większość firm wykorzystuje kilka najpopularniejszych, a także najlepszych z nich, które zostaną krótko opisane poniżej:
Jest to zdecydowanie najlepsze obecnie dostępne na rynku narzędzie do analizy danych liczbowych w internecie. Narzędzie to daje olbrzymie możliwości raportowania i prezentowania danych. Google Analytics powstało w 2005 roku i obecna jego wersja jest już czwartą odsłoną tego narzędzia. Google w 2005 roku zakupiło inne narzędzie analityczne Urchin, zmieniono nazwę na Google Analytics, oraz zintegrowano ze swoim systemem reklamowym Google Ads. Narzędzie to zostało udostępnione za darmo. Google Analytics występuje w dwóch wersjach: bezpłatnej i płatnej. Jednakże bezpłatna wersja GA w zupełności wystarczy dla większości biznesów. Tylko największe firmy wykorzystują Google Analytics 360 – czyli płatną wersję Google Analytics, za którą trzeba zapłacić, w zależności od wynegocjowanej ceny, nawet 15 000 dolarów rocznie. Bezpłatna wersja GA posiada bardzo rozbudowane funkcjonalności, innych tego typu narzędzi klasy premium, za które trzeba płacić bardzo wysokie abonamenty. Google Analytics wykorzystuje zaawansowane mechanizmy machine learningowe by dostarczać jak najbardziej precyzyjne dane do analiz.
Adobe Analytics stanowi alternatywę dla Google Analytics. Narzędzie to powstało w 2012 roku jako część środowiska cloudowego ekosystemu Adobe. Adobe Analytics wykorzystuje silnik analityczny innego, popularnego niegdyś narzędzia analitycznego – Omniture które zostało kupione przez Adobe w roku 2009. Adobe Analytics także wykorzystuje mechanizmy Machine Learning oraz AI. Narzędzie to może być wykorzystywane jako część środowiska Adobe Experience Cloud lub jako osobna usługa. Adobe, podobnie jak Google zmienia swoje narzędzie analityczne w kierunku lepszego przystosowania do pozyskiwania danych w świecie omnichannel i coraz większych restrykcji w zakresie ochrony danych.
Istnieje wiele alternatyw do narzędzi typu Google Analytics czy Adobe Analytics, takie jak Piwik czy Yandex Metrica (coraz mniej popularne na Zachodzie, ze względu na fakt, iż jest to rosyjske narzędzie), jednak ustępują one znacznie tym dwóm narzędziom w swych funkcjonalnościach.
Panel narzędzia Adobe Analytics
SimilarWeb to narzędzie, które służy do analizy danych internetowych, jednakże zasada jego działania jest inna, niż w przypadku dwóch omawianych wcześniej narzędzi. Similarweb gromadzi informacje o wydajności, ruchu i innych aspektach strony internetowej z setek różnych źródeł i łączy je w jeden zestaw danych. Narzędzie to stanowi bardzo dobre uzupełnienie danych gromadzonych przez Google Analytics i innych tego typu narzędzi, ponieważ daje szerszy kontekst analizom internetowym. Bierze pod uwagę także działania konkurencji oraz aktualne trendy rynkowe w danej branży. Przykładowo mamy możliwość sprawdzenia jak nasza witryna wpisuje się w obecne trendy w branży. Metodologia działania tego narzędzia jest zupełnie inna, niż GA czy Adobe Analytics, tak więc narzędzie to dostarcza innego rodzaju dane.
Inne narzędzia, które działają w podobny sposób do SimilarWeb to bardzo popularny w USA Semrush, czy też Ahrefs lub też Moz Pro.
Inną grupę narzędzi stanowią narzędzia wykorzystywane w User Experience, badające zachowanie użytkowników na witrynach internetowych. Przedstawicielem tego typu narzędzi jest platforma HotJar. Narzędzie to łączy w jednym rozwiązaniu różne narzędzia analityczne i funkcje do śledzenia aktywności użytkowników, takich jak heatmapy i nagrania odwiedzających. Hotjar wykorzystuje również sondy, ankiety i inne metody uzyskiwania informacji zwrotnych od użytkowników.
Crazy Egg jest narzędziem służącym do analizy stron internetowych. Ma ono bardzo zbliżone funkcjonalności do Hotjara i jest tak samo popularne w świecie analiz internetowych. Narzędzie to pomaga zoptymalizować witrynę, aby była bardziej przyjazna dla użytkownika, bardziej angażująca i bardziej zorientowana na konwersję. Za pomocą CrazyEgga możemy śledzić kliknięcia, ruchy myszy i przewijanie na swojej stronie. Istnieje wiele innych narzędzi opierających się na mapach ciepła i zachowania użytkowników. Inne tego typu narzędzia to: CUX, Smartlook, Mouseflow
Google Optimize to obecnie bardzo popularne narzędzie służące do przeprowadzania testów A/B. Narzędzie to znakomicie nadaje się do przeprowadzania testów odmian witryn internetowych. Google Optimize pozwala na przetestowanie projektów lub układów stron a także nowych treści na witrynach. Dzięki Google Optimize możemy przetestować planowane do wdrożenia wersje witryny i zestawić je z aktualnymi stronami. Optimize monitoruje wyniki eksperymentu i pozwala na wyciągnięcie wniosków, który wariant jest najskuteczniejszy pod kątem realizacji założonych celów. Google Optimize, podobnie jak Google Analytics występuje w dwóch wersjach, okrojonej bezpłatnej oraz płatnej (Google Optimize 360), z rozszerzonymi funkcjonalnościami, jednakże dla małych i średnich firm w zupełności wystarczy wersja bezpłatna. Inne popularne narzędzia o zbliżonych funkcjonalnościach do Google Optimize to: Optimizely, HubSpot’s A/B, Adobe Target, czy A/B Smartly.
Powyższe zestawienie prezentuje tylko najważniejsze i najczęściej wykorzystywane narzędzia w analityce internetowej. Narzędzi tego typu jest znacznie więcej, jednakże większość analityków wykorzystuje niektóre lub kilka z narzędzi przytoczonych w tekście, gdyż mają one bardzo rozbudowane funkcjonalności i pozwalają na przeprowadzanie bardzo rozbudowanych i zaawansowanych analiz.. Musimy jednak pamiętać, że narzędzia analityczne, jakkolwiek bardzo ważne, nie stanowią najważniejszego elementu rzetelnej i wartościowej analizy danych, która może być przeprowadzona przez doświadczony zespół analityczny.