Mikromomenty: klucz do skutecznej komunikacji

Mikromomenty: klucz do skutecznej komunikacji

W naszym życiu jesteśmy codziennie bombardowani niezliczoną ilością informacji. Nie inaczej jest w internecie, gdzie co chwilę trafiamy na reklamę jakiegoś produktu lub usługi. Chcąc się wyróżnić się w tym gąszczu przekazów i przyciągnąć uwagę użytkownika, tworzymy skomplikowane strategie marketingowe.

Jednak nie zawsze skrupulatnie przygotowana strategia i wielkie plany dają najlepsze rezultaty. Często to właśnie subtelne „mikromomenty” są kluczowe w budowaniu kontaktu z naszym klientem.

 

Co to są mikromomenty?

Mikromomenty to impulsywne chwile, podczas których my jako użytkownicy szukamy odpowiedzi na pojawiające się nagle pytania w naszej świadomości.

Użytkownik, który chce uzyskać odpowiedź na nurtujące go pytanie, szuka porady, miejsca, produktu lub usługi i sięga w tym celu najczęściej po telefon. Urządzenia te posiadają obecnie coraz lepsze procesory, a tym samym pomagają o wiele szybciej odpowiedzieć na nurtujące nas pytania i potrzeby.

 

Jakie są rodzaje mikromomentów?

Dana potrzeba to właśnie mikromoment, w którym powinniśmy pojawić się z naszym komunikatem. Te krótkie chwile, w których użytkownik chce podjąć decyzję, dzielimy na:

I-want-to-know / chcę wiedzieć – szukamy odpowiedzi na nurtujące nas pytania, to nie jest jeszcze etap decyzji zakupowej.

I-want-to-go / chcę pójść – mamy już określoną potrzebę, ale szukamy miejsca, sklepu itd., które spełnią nasze oczekiwania.

I-want-to-do / chcę zrobić – szukamy inspiracji lub porady dotyczącej tego, jak coś wykonać. Może to być również poszukiwanie usługodawców, którzy nam w tym pomogą.

I-want-to-buy / chcę kupić – chyba najbardziej oczekiwany przez nas mikromoment, który definiuje, czego potrzebujemy i co chcemy kupić.

Dlatego odpowiedzią na mikromomenty powinny być małe, subtelne elementy w komunikacji, które pozwalają zwrócić uwagę odbiorcy na markę. Stanowią one część przekazu reklamowego i mogą miećpostać komunikacji wizualnej, dźwiękowej lub tekstowej. Mikromomenty są istotne dla budowania rozpoznawalności marki, produktu lub usługi.

 

Dlaczego mikromomenty są ważne?

  • Google podaje, że każdy z nas może doświadczać nawet do 150 mikromomentów w ciągu 1 dnia.
  • Duża część konsumentów spędza ze smartfonem prawie 5 godzin
  • 66% użytkowników smartfonów sprawdza informacje o produkcie, który ogląda w reklamie TV.
  • 82% użytkowników używa smartfona bezpośrednio w sklepie celem porównania ceny, zdobycia opinii o produkcie itd.
  • 91% użytkowników smartfonów wykorzystuje swój telefon jako źródło wiedzy.

 

Jak wykorzystać mikromomenty w komunikacji reklamowej?

Chcąc skutecznie wykorzystać mikromomenty w reklamie internetowej, warto przejść przez wieloetapowy proces z Media Maker:

  1. Dobre poznanie grupy docelowej – musimy zidentyfikować kluczowe mikromomenty, które występują podczas etapów: chcę zrobić i chcę kupić – zdefiniowanie fraz.
  2. Monitoring – treści, social media, fraz i słów kluczowych oraz trendów.
  3. Tworzenie contentu – dostarczamy treści, które odpowiedzą na pytania w mikromomentach.
  4. Dopasowanie pod mobile – mikromoment to impulsywna chwila, po której użytkownik sięga po swój telefon, dlatego twórzmy funkcjonalne wersje mobilne.
  5. Personalizacja treści.
  6. Analiza danych mikromomentów oraz śledzenie zachowań użytkownika.

 

Mikromomenty – klucz do zatrzymania uwagi w świecie pełnym reklam

Mikromomenty możemy nazwać praktyką uważności. W sytuacji, gdy jesteśmy bombardowani wszechobecnymi reklamami i informacjami, nasz mózg nie reaguje już na nie z dużą częstotliwością i w szybkim czasie. Jeżeli będziemy potrafili skupić uwagę użytkownika w tej jednej ważnej chwili, w której podejmuje on decyzję, unikniemy ryzyka utraty klienta na rzecz konkurencji. Liczy się szybkość dotarcia do odpowiedzi, dlatego tak istotne jest, aby odpowiednio zarządzać treścią i miejscem, w którym ją pokazujemy.

strzałka do góry