Consent Mode v2 to narzędzie stworzone przez Google, które umożliwia zarządzanie zgodami użytkowników dotyczącymi plików cookie i innych technologii śledzenia na stronach internetowych. Consent Mode v2 stanowi aktualizację pierwotnej wersji Consent Mode. Wersja druga wprowadza bardziej zaawansowane funkcje, mające na celu zwiększenie elastyczności i skuteczności trybu zgody. Dzięki Consent Mode firmy mogą łatwiej spełniać wymagania regulacji dotyczących prywatności, takich jak RODO (GDPR) czy CCPA. Consent Mode v2 integruje się bezpośrednio z platformami Google Analytics i Google Ads, umożliwiając wygodne zarządzanie ustawieniami śledzenia w tych narzędziach.
Czym Google Consent Mode v2 różni się od poprzedniej wersji? Największą zmianą jest dodanie dwóch kolejnych parametrów (do istniejących: analytics storage i ad_storage) w trybie zgody V2:
Te nowe parametry zostały zaprojektowane w celu zwiększenia prywatności użytkowników. Parametry te określają, czy dane osobowe są przesyłane do Google na podstawie zgody użytkownika, co ma zastosowanie do usług takich jak Google Ads, Google Shopping, Google Play itp.
Google Consent Mode oferuje dwa poziomy implementacji – podstawowy i zaawansowany.
Podstawowa implementacja Consent Mode v2
Podstawowa wersja Consent Mode v2 funkcjonuje w następujący sposób: Jeśli użytkownik wyrazi zgodę na pliki cookie, witryna uruchamia wszystkie tagi zbierając pełne dane. Jeśli jednak użytkownik nie wyrazi zgody, żadne dane nie są zbierane, a pingi do systemów Google bez plików cookie nie są wysyłane. Jest to uproszczone rozwiązanie, jednak znacznie ogranicza ono gromadzenie danych. W tym przypadku konfigurujemy platformę zarządzania zgodami (CMP) oraz witrynę w taki sposób, aby w przypadku braku zgody użytkownika na zbieranie danych, tagi GA4 i inne tagi nie były uruchamiane.
Zaawansowana implementacja Consent Mode v2
To rozwiązanie oferuje bardziej zaawansowane podejście: Nawet jeśli użytkownicy nie wyrażają zgody na pliki cookie, istnieje możliwość wysyłania anonimowych, pozbawionych plików cookie pingów do Google w celu dostarczenia algorytmom marketingowym danych. Dane dotyczące użytkowników nie pojawiają się w żadnych raportach, jednakże są one przetwarzane i wykorzystywane przez mechanizmy Machine Learningowe. Zaawansowana wersja Consent Mode obejmuje przekazywanie sygnałów do usług Google od użytkowników, którzy nie udzielili zgody. Taka praktyka może przyczynić się do poprawy jakości modelowania danych dla GA4 oraz śledzenia konwersji w Google Ads. Niemniej jednak, istotne jest skonsultowanie się z zespołem prawnym w celu zrozumienia konsekwencji zbierania danych od użytkowników bez ich zgody.
Aby korzystać z Google Consent Mode V2, konieczne jest posiadanie banera plików cookie (Cookie Bannera). Oznacza to, że niezbędna jest integracja witryny z platformą zarządzania zgodami (Consent Management Platform), która jest zgodna ze standardami Google, a także RODO. Gdy użytkownik wyrazi zgodę, baner cookie przekazuje tę informację do Google za pośrednictwem trybu zgody Google, umożliwiając standardowe gromadzenie danych. Jeśli natomiast użytkownik nie wyrazi zgody, Google ograniczy gromadzenie danych tych użytkowników. W tym scenariuszu Google stosuje modelowanie konwersji, które wykorzystuje uczenie maszynowe do wnioskowania o powiązaniach między interakcjami użytkowników a konwersjami.
Consent Mode v2 to narzędzie, które staje się obecnie niezwykle istotne w kontekście rosnącej świadomości i troski o prywatność użytkowników online. Dzięki możliwości dostosowywania praktyk związanych z gromadzeniem danych do preferencji użytkowników oraz wymagań regulacyjnych, Consent Mode v2 stanowi ważny krok naprzód w kierunku budowania zaufania i poszanowania prywatności w cyfrowym świecie.